لاستیک

راهکارهای نگهداری و افزایش عمر لاستیک

راهکارهای نگهداری و افزایش عمر لاستیک

تمامی لاستیک ها طول عمر مشخصی دارند و استفاده بیش از آن خطرناک خواهد بود، اما راه کارهایی وجود دارد تا به طول عمر مفید لاستیک افزود. در این مطلب قصد داریم به چگونگی نگهداری و افزایش طول عمر لاستیک، همچنین تشخیص زمان تعویض آن ها بپردازیم.

چگونگی تشخیص زمان تعویض تایرها

  • ظاهر لاستیک : به کناره های لاستیک توجه کنید. اگر برآمدگی ایجاد شده بود یعنی سطح لاستیک ضعیف شده یا سیم های درون آن پاره شده است که امکان ترکیدن تایر وجود دارد. از ترک های ریز روی لاستیک نباید غافل شد. هر لاستیکی بر اثر گرما، رطوبت و فرسایش مستهلک می شود و یکی از علائم آن ترک های ریز است. این ترک ها می تواند باعث پاره شدن لاستیک شود.
  • آج لاستیک : میزان آج لاستیک بسیار مهم است، مخصوصا اگر در شرایط برفی یا بارانی رانندگی می کنید. امروزه اکثر تولیدکنندگان لاستیک ، در داخل شیارهای وسط و عمیق لاستیک خطی به عنوان شاخص پایان عمر مفید لاستیک نشانه گذاری می کنند اما هنوز راه کار سنتی تشخیص میزان آج رواج بیشتری دارد. در این روش که به THE PENNY TIRE TEST معروف است سکه ای داخل شیارهای لاستیک گذاشته می شود، اگر آج لاستیک تا لبه داخلی سکه یا کمی بیشتر بود به این معنا است که عمر لاستیک تمام شده و این میزان آج کم و خطرناک است. اما اگر شکل روی سکه داخل شیارها رفت و بخشی از شکل سکه دیده نشد یعنی هنوز آج لاستیک خوب است.
  • تاریخ درج شده روی لاستیک : تاریخ تولید بسیار مهم است چرا که پس از گذشت چند سال کیفیت لاستیک به شدت افت می کند، بنابراین باید توجه ویژه به آن داشت. تاریخ تولید به میلادی و در قالب یک عدد چهار رقمی حک شده که دو رقم سمت راست نشانگر دو رقم آخر سال تولید و دو رقم سمت چپ تعداد هفته گذشته از سال تولید را نشان می دهد. ممکن است شما لاستیکی را به تازگی خریداری کرده باشید اما مدت ها در انبار یا در شرایط بد نگهداری شده باشد و عمر مفید آن کم شده باشد.
  • انتخاب لاستیک بنابر نوع خودرو و شرایط آب و هوایی : همیشه لاستیک را بر اساس سایزهای استاندارد ماشین خود و نوع استفاده از آن در جاده ها انتخاب کنید. برای این امر حتما باید نوشته ها و اعداد درج شده روی لاستیک توجه داشته باشید تا از جزییاتی مانند نوع استفاده، شاخص سرعت و بار، تاریخ تولید و… مطلع شوید.

چند راهکار برای افزایش عمر لاستیک

  • تنظیم باد : سعی کنید همیشه باد لاستیک ها را تنظیم نگهدارید چرا که کم  یا زیاد بودن باد لاستیک هر دو خطرناک و باعث کوتاه شدن عمر لاستیک می شود.
  • جلوبندی ماشین : اگر جلوبندی ماشین سالم نباشد، سبب لاستیک سابی می شود و کناره های لاستیک از بین می رود.
  • اگر در شرایط گرم آب و هوایی ساعت ها رانندگی کرده اید، ماشین را به کارواش نبرید چراکه بر اثر انبساط و انقباض بسیاری از بخش ها از جمله لاستیک ها کیفیت خود را از دست می دهند.
  • اسپری ها و واکس لاستیک : اسپری ها و واکس ها ضمن براق کردن لاستیک ها سبب ایجاد یک لایه محافظتی در برابر گرما، سرما و رطوبت می شود. اما در انتخاب آن ها باید دقت داشت چرا که اگر محصول معتبری نباشند نتیجه عکس و سبب خورده شدن لاستیک ها می شود.
  • تعویض لاستیک های عقب و جلو : استهلاک لاستیک های جلو برای خودروهایی که دیفرانسیل جلو هستند بیشتر است و اگر ماشین دیفرانسیل عقب باشد به تبع آن استهلاک لاستیک های عقب بیشتر است. برای اینکه کارکرد چهار لاستیک هماهنگ و میزان بالانس آنها متوازن باشد باید هر چند ماه یکبار لاستیک های عقب و جلو به صورت ضربدری جا به جا شوند.
  • حداکثر سرعت و بار : برای ماندگاری بیشتر لاستیک ها از حداکثر سرعت و باری که روی لاستیک درج شده تجاوز نکنید.
  • قرار دادن در محل مناسب : حتی الامکان لاستیک را روی محل هایی که مرطوب هستند یا در زیر تابش شدید خورشید قرار دارد همچنین روی سنگ های تیز یا یخ قرار ندهید.
  • لاستیک با کیفیت : لاستیک با کیفیت از لحاظ مواد استفاده شده و تکنولوژی ساخت مقاومت و عمر بیشتری دارد. با استفاده درست از آن می توان مدت ها از یک لاستیک باکیفیت و مرغوب استفاده نمود.

راهکار عرضه کننده مستقیم لاستیک های به روز و مرغوب خارجی است. شما می توانید با ورود به بخش لاستیک ها از لاستیک ها و ویژگی های آن ها بازدید نمایید. در صورت عدم موجود بودن تایر مورد نظر شما در سایت و یا سفارش عمده، با ما تماس بگیرید تا آن را در زمانی کوتاه و قیمتی مناسب به شما برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *