لاستیک

باد لاستیک در تابستان و زمستان

باد لاستیک در تابستان و زمستان

تنظیم باد لاستیک تاثیر زیادی بر طول عمر آن، همچنین ایمنی و عملکرد ماشین دارد. اما در تنظیم باد باید به چندین نکته توجه داشت. کلیدی ترین موضوع این است که در چه فصلی از سال هستیم و دمای هوا چگونه است. دمای هوا جدا از تاثیر مستقیمی که بر تایرها دارد، باعث انبساط یا انقباض مولکول های هوای داخل لاستیک می شود و ممکن است باعث کم بادی شدید یا ترکیدن لاستیک شود. بنابراین اگر رانندگی نرم همراه با ایمنی می خواهید باید به تنظیم باد لاستیک اهمیت بدهید. در ادامه به جزییات بیشتر و دقیق تر خواهیم پرداخت.
تنظیم باد لاستیک خودرو را باید جزو سرویس های دوره ای ماهیانه حتی هفتگی در نظر گرفت. در شرایطی که قیمت لاستیک مبلغ قابل توجهی شده است باید دقت بیشتری در حفظ و نگهداری آن داشت، همین مراقبت سبب ایمنی سرنشینان، عملکرد بهتر خودرو و رانندگی راحت تر می شود. هنگامی که هوا گرم می شود انبساط سبب افزایش فشار هوا می شود، از طرفی هنگامی که لاستیک زیاد در حرکت باشد گرمای بیشتری تولید می کند که فشار مضاعفی خواهد داشت. اگر باد لاستیک ها بیش از میزانی که تولید کننده مشخص کرده باشد، این فشار باعث می شود لاستیک دچار ترک، جدا شدن بخش هایی از آن و در نهایت ترکیدگی شود. لاستیک پر باد در فصل تابستان بسیار خطرناک خواهد بود و در مسافت های طولانی این خطر بیشتر است. باد زیاد اگرچه سطح تماس با جاده را کم می کند و ماشین نرم تر حرکت می کند اما ترمزگیری سخت تر خواهد شد به ویژه در فصل زمستان که چسبندگی لاستیک بسیار اهمیت دارد. در این فصل پر باد بودن لاستیک ها باعث لیزخوردگی و عدم کارایی ترمز می شود. لاستیک اگر کمی از حد تعیین شده کم باد تر باشد، در زمستان باعث چسبندگی بیشتر، هندلینگ و عملکرد بهتر ترمز می شود اما به یاد داشته باشیم لاستیک کم باد همیشه هزینه زا خواهد بود چراکه عمر لاستیک را کوتاه و مصرف سوخت را بیشتر می کند. در تابستان لاستیک کم باد فضای زیادی برای فشار هوای حاصل از انبساط ندارد و سبب فشار بر لاستیک می شود که باز هم خطرناک است و اگر لاستیک خیلی کم باشد باشد، بر روی رینگ حرکت خواهد کرد که امکان ترکیدگی را بیشتر می کند. از طرفی سطح سایش بیشتری با جاده دارد و خیلی بیشتر داغ می شود و جدا از مصرف سوخت بالا، ترمزگیری شدید خطرناک خواهد بود.
اما باد نیتروژن چیست و چقدر کارایی دارد؟ آیا خطرناک است و احتمال انفجار وجود دارد؟ در این خصوص باید گفت از این باد سال های زیادی است که در لاستیک هواپیماها، ماشین های ارتش آمریکا و تمام اتومبیل های مسابقات داکار استفاده می شود. بنابراین نه تنها خطر انفجار ندارد بلکه فواید زیادی دارد که به آن می پردازیم:
– باد نیتروژن مثل باد معمولی رطوبت ندارد و عمر لاستیک را افزایش می دهد.
– به دلیل بزرگتر بودن سایز مولکول های آن که چهار درصد سبک تر از باد معمولی است، گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد و احتمال ترکیدگی لاستیک به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
– واکنش کمتری نسبت به شرایط آب و هوایی دارد و خروج سختری از لاستیک دارد که تنظیم باد مدت بیشتری حفظ می شود.
– باعث کم شدن مصرف سوخت، کارایی بالا در سرعت زیاد و نرمی حرکت خودرو می شود.

در کنار این فواید اما معایبی هم دارد:
– هزینه بیشتر
– عدم اطمینان از تنظیم باد در مدت طولانی
– نبود آپاراتی های زیادی که باد نیتروژن دارند

دقت شود لاستیکی که با باد نیتروژن پر شده است حتما باد برای تنظیم آن از باد نیتروژن استفاده کرد و اگر خواستید از باد معمولی پر کنید ابتدا باید کل باید نیتروژن لاستیک تخلیه شود. این نوع باد بنابر ویژگی هایی که دارد برای فصل زمستان توصیه نمی شود.
بنابراین باید دقت بیشتری به باد لاستیک ها و تنظیم بودن آن داشت چراکه کم بادی یا پر بادی آن در هر دو حالت می تواند خطرناک باشد. لاستیک خوب تاثیر زیادی در این زمینه دارد. بنابر  سایز لاستیک خودرو خود، میزان استاندارد باد لاستیک را پیدا و همیشه بر همان اساس باد لاستیک ها را تنظیم کنید. کیفیت متریال های کار شده در لاستیک و تکنولوژی آن سبب استحکام و مقاومت بهتر لاستیک در هر شرایط آب و هوایی می شود. علیرغم این موضوع باز هم امکان خطرات ناشی از تنظیم نبودن باد لاستیک ها وجود دارد و باید توجه کامل به آن داشت.
راهکار لاستیک های معتبر با کیفیت بالا را با قیمتی مناسب و همراه با گارانتی در سراسر ایران عرضه می کند. شما با ورود به بخش لاستیک سایت می توانید از لاستیک های متنوع بازدید و در صورت تمایل خریداری نمایید. چنانچه تایر خودرو مورد نظر شما در سایت نبود، با ما تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان و قیمت مناسب، سفارش شما را تحویل دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *