لاستیک

لاستیک خارجی یا ایرانی

لاستیک خارجی

لاستیک یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که نقش مهمی در ایمنی و عملکرد در حرکت ماشین ایفا می کند. لاستیک باید ضمن تحمل وزن زیاد خودرو، ویژگی های دیگری مانند قدرت عبور از موانع مختلف، ترمزگیری مناسب، چسبندگی، فرمان پذیری و … را داشته باشد. بنابراین یک لاستیک خوب نقش مهمی در یک سواری نرم و بی خطر دارد. اما لاستیک خوب را از کجا می توان تشخیص داد و آیا باتوجه به کیفیت و قیمت، خرید لاستیک خارجی بهتر است یا داخلی؟ در ادامه به این مباحث خواهیم پرداخت.

در مورد لاستیک های داخلی، امروزه لاستیک های متنوعی تولید می شوند که برخی از آن ها از تکنولوژی های شرکت های پیشرفته خارجی بهره می گیرند و از کیفیت قابل قبولی برخوردارند اما از طرف دیگر ممکن است مواد اولیه نامرغوب و محصول نهایی بی کیفیت باشد. اگر بخواهیم لاستیک داخلی را با خارجی مقایسه کنیم باید ببینیم با چه  نوع لاستیکی مقایسه می شود. اگر با لاستیک های بی کیفیت چینی مقایسه کنیم، لاستیک های داخلی بسیار منطقی تر به نظر می رسند، البته لاستیک های خوب چینی نیز تولید می شود که عملکرد خوبی دارند ولی معمولا در میان برندهای برتر قرار ندارند. اما اگر مقایسه با بهترین برندهای تایر دنیا باشد، به طور قطع لاستیک های خارجی بهتر هستند. لاستیک های خارجی از کیفیت بالاتری نسبت به ایرانی برخوردارند و مزایای زیادی دارند.

تفاوت لاستیک خارجی با داخلی

لاستیک های خارجی از مواد اولیه با کیفیت تر و با تکنولوژی جدیدتری طراحی و تولید می شوند. این لاستیک ها دارای چسبندگی بهتر، مقاومت بیشتر در برابر سایش، ضربه و همچنین دوام بالاتری هستند. در جدول زیر برخی از تفاوت های اصلی لاستیک های خارجی با لاستیک های ایرانی آورده شده است:

ویژگی

لاستیک های خارجی

لاستیک های ایرانی

کیفیت مواد اولیه

با کیفیت تر

با کیفیت کمتر

تکنولوژی تولید

جدیدتر

قدیمی تر

چسبندگی

بهتر

بدتر

مقاومت در برابر سایش

بیشتر

کمتر

مقاومت در برابر ضربه

بیشتر

کمتر

دوام و طول عمر

بیشتر

کمتر

صرفه اقتصادی

در بلند مدت به صرفه و اقتصادی است

در بلند مدت اقتصادی نیست

بهترین لاستیک های خارجی

هر یک از برندهای خارجی محصولات متفاوتی را تولید می کنند که بنابر شرایط جاده ای مانند جاده خشک، خیس و همچنین قدرت عملکرد فنی مانند قدرت ترمزگیری، نرمی و بی صدایی ممکن است رده بهتری را از آن خود کند و به طور کلی نتوان گفت کدام برند بهتر است. اما معمولا در گذر سال های مختلف، 16برند تایر خودرو در جهان به این شرح می باشد :

  • میشلن (Michelin) ساخت کشور فرانسه
  • گودیر (Goodyear) ساخت کشور آمریکا
  • کنتیننتال (Continental) ساخت کشور آلمان
  • پیرلی (Pirelli) ساخت کشور ایتالیا
  • بریجستون (Bridgestone) ساخت کشور ژاپن
  • دانلوپ (Dunlop) ساخت کشور ژاپن
  • یوکوهاما (Yokohama) ساخت کشور ژاپن
  • تویو (Toyo Tires) ساخت کشور ژاپن
  • هنکوک (Hankook) ساخت کشور کره جنوبی
  • کوپر (Cooper) ساخت کشور آمریکا
  • سومیتومو (Sumitomo) ساخت کشور ژاپن
  • فالکن (Falken) ساخت کشور ژاپن
  • کومهو (Kumho) ساخت کشور کره جنوبی
  • نکسن (Nexen) ساخت کشور کره جنوبی
  • جی تی (Giti) ساخت کشور سنگاپور
  • مکسس (Maxxis) ساخت کشور تایوان

در ادامه ذکر سه نکته ضروری است: اول اینکه بسیاری از محصولات برندهای ذکر شده و مطرح دنیا، در کشورهای دیگری نیز تولید می شود ولی پیدایش و دفتر اصلی این کمپانی ها در کشورهای یاد شده است. دوم اینکه غیر از برندهای ذکر شده، برندهای مطرح خارجی دیگری نیز وجود دارد که در این لیست نیست. در نهایت باید گفت این برندها لاستیک های متنوعی برای انواع خودروها تولید می کنند که از کیفیت و عملکرد بالایی برخوردار هستند و همانطور که ذکر شد ممکن است یک برند که رتبه بالایی ندارد، محصولی تولید کند که در یک مورد مشخص مانند فرمان پذیری در جاده لغزنده بهترین عملکرد را بین سایر برندها داشته باشد.

کدام لاستیک خارجی مناسب من است؟

برای انتخاب لاستیک خارجی مناسب، باید به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، شرایط آب و هوایی، جاده و بودجه خود توجه کنید. اگر خودروی شما جدید و پرقدرت است، باید از لاستیک هایی استفاده کنید که چسبندگی و عملکرد بالایی داشته باشند. اگر در مناطقی با آب و هوای نامساعد زندگی می کنید، باید از لاستیک هایی استفاده کنید که مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه داشته باشند. و اگر بودجه کافی دارید، می توانید از لاستیک های برندهای برتر استفاده کنید. همچنین شما می توانید با مطالعه مطلب معرفی برندهای خارجی تولیدکننده لاستیک انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.

بهترین راه برای بهترین خرید، اول انتخاب نوع کارایی، و سپس کمی جست و جو و مقایسه فنی و قیمت لاستیک های خارجی است. شما می توانید با مراجعه به بخش لاستیک فروشگاه راهکار ضمن مشاهده گل، سایز و مدل های مختلف بهترین لاستیک های خارجی، از ویژگی های فنی و قیمت آنها مطلع شوید و به راحتی انواع تایرها را مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *