لاستیک

اعداد و سایزهای حک شده روی لاستیک

اعداد حک شده روی لاستیک

هنگام خرید لاستیک خودرو حتماٌ باید مشخصات و ویژگی های آن بررسی شود تا با ماشین و شرایط دلخواه شما متناسب باشد. این ویژگی‌ها مواردی همچون سایز تایر لاستیک، تاریخ تولید، حداکثر سرعت و تحمل وزن است. همانطور که پیداست بدون مشاهده و آگاهی از این اطلاعات نمی توان خریدی مطمئن و ایمن داشت. در این مطلب قصد داریم به اعداد و سایزهای حک شده روی لاستیک بپردازیم.

سایز حک شده روی لاستیک

 شاید ابتدایی‌ترین این اعداد و نشانه‌ها که باید به آن توجه داشت، سایز لاستیک است که باید متناسب با خودرو و سایز رینگ باشد. این اعداد با فرمتی مشابه P 195/55/R16 89V قابل تشخیص است.

حرف اول P نشانگر نوع خودرو است که عمومی‌ترین نوع و مخفف Passenger Car می باشد. تایرهای P-Metric مناسب ماشین های سواری، مینی ون و SUV است. بعضی از تایرها نیر فاقد این حرف است که بر اساس استاندارد Euro-Metric می باشد. بنابراین اگر این حرف را روی لاستیک مشاهده نکردید، مشکلی نیست و به اعداد سایز لاستیک توجه کنید. جهت آگاهی بیشتر در خصوص تایرهای P-Metric به لیست زیر توجه فرمایید :

P (مخفف Passenger Car) : برای ماشین های مسافربری

LT (مخفف Light Truck) : مناسب برخی SUVها، ون‌های بزرگ، کامیون‌های متوسط و سنگین وزن و تریلرها

ST (مخفف Special Truck) : مناسب برای تریلرها

T (مخفف Temporary) : برای استفاده موقت و یدک

اولین عدد نشانگر عرض یا پهنای لاستیک  بر اساس میلی متر است، به طور مثال 195

عدد بعدی نمایانگر دیواره یا فاق لاستیک است و به فاصله دیواره جانبی از لبه لاستیک تا قسمت بیرونی عاج می گویند. این عدد درصدی از نسبت ابعاد و پهنای لاستیک مانند 55 است. برای بدست آوردن اندازه آن بر اساس میلی متر باید از فرمول زیر استفاده کرد:

سایز فاق به میلی متر = 100 ÷ اندازه فاق × پهنا

حرف Rمخفف رادیال و نشانگر مواد تشکیل دهنده و ساختار لاستیک است. اکثر لاستیک ها از این ساختار شعاعی بهره می برند. البته انواع B و D  نیز وجود دارند که از ساختارهای متفاوت و عموماً برای خودروهای باری استفاده می شوند.

عدد بعد سایز قطر رینگ است که تایر می تواند روی آن قرار گیرد. این عدد بر حسب اینچ نشان داده می شود. به طور مثال 16

پس از سایزهای لاستیک و با فاصله یک عدد دو رقمی در کنار یک حرف نیز حک شده است که این عدد نشان از میزان تحمل فشار و وزن دارد. به طور مثال کد 89 به این معنا است این لاستیک تا 580 کیلوگرم قابلیت تحمل وزن دارد. برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به جدول زیر توجه فرمایید.

حرف کناری عدد تحمل وزن، نمایانگر حداکثر سرعت تایر است که با حروف لاتین نشان داده می شود و هریک نشانگر سرعت خاصی به شرح زیر می باشد:

به جز موارد فوق مشخصات مهم دیگری نیز حک شده است که یکی دیگر از ویژگی های مهم لاستیک تاریخ تولید  است. تاریخ تولید بسیار مهم است چرا که پس از گذشت چند سال کیفیت لاستیک به شدت افت می کند، بنابراین باید توجه ویژه به آن داشت. تاریخ تولید به میلادی و در قالب یک عدد چهار رقمی حک شده که دو رقم سمت راست نشانگر دو رقم آخر سال تولید و دو رقم سمت چپ تعداد هفته گذشته از سال تولید را نشان می دهد. برای اطلاع بیشتر و چگونگی پیدا کردن تاریخ و خواندن آن مطلب ” تاریخ تولید لاستیک کجاست و چگونه آن را بخوانیم؟ ” را مطالعه و بررسی نمایید.

در پایان اشاره می شود به جز موارد فوق باید به دیگر کدها از جمله تحمل دما نیز که با حروف A-B-C(A تحمل دمای بیشتری دارد) نشان داده می شود، توجه فرمایید تا از جزییات لاستیک به طور دقیق آگاه شوید و بهترین خرید را انجام دهید. قابل ذکر است گل لاستیک نیز باتوجه به نوع کاربرد آن بسیار مهم است که باید درنظر گرفته شود. فروشگاه راهکار ارائه دهنده باکیفیت‌ترین لاستیک‌ها در تنوع بسیار است. می توانید با مراجعه به  فروشگاه سایت راهکار از این محصولات بازدید فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *