لاستیک

لاستیک چهار فصل

لاستیک چهار فصل

لاستیک های خودرو باتوجه به تنوع و ویژگی‌هایی که دارند برای ماشین های مختلف و در شرایط آب و هوایی گوناگون تولید شده‌اند. از ویژگی های مهم تایرها، طراحی آن برای فصول مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت است. آج های لاستیک برای فصول بارانی، برفی و خشک فرق دارد. بنابراین در حالت ایده آل باید برای هر فصل از لاستیک های متفاوتی استفاده کرد اما این امکان برای وسایل نقلیه عادی به دلیل سختی و هزینه بسیار ممکن نیست، به همین دلیل در حالت عمومی از لاستیک‌هایی به نام چهار فصل استفاده می شود. اما لاستیک های چهار فصل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. آیا واقعاً کارایی مناسبی در تمامی فصول دارند؟ در ادامه به معرفی لاستیک های چهار فصل یا در اصطلاح گل چهار فصل می پردازیم.

همانطور که از نام این نوع لاستیک‌ها پیداست، مناسب هر شرایط آب و هوایی هستند یعنی می توان از آن‌ها در فصول گرم و جاده های خشک، همچنین در فصول سرد و جاده های لغزنده استفاده کرد. لاستیک های 4 فصل به غیر از تکنولوژی ساخت از آج‌هایی با ترکیب لاستیک تابستانی و زمستانی بهره می برند. تمامی این لاستیک‌ها از آج‌های خاصی برخوردار هستند و گل لاستیک تا اندازه زیادی نشان از کاربرد آن دارد که در مطالب گذشته به آن‌ پرداخته‌ایم ولی برای آشنایی بهتر به معرفی کوتاهی از لاستیک‌ها تابستانه و زمستانه می پردازیم:

         لاستیک های تابستانه : این نوع لاستیک‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که در دمای بالا چسبندگی زیاد و عملکرد بسیار نرمی دارند. آج این لاستیک‌ها مناسب جاده های بارانی نیست چراکه شیارهای برای خروجی مناسب آب درنظر گرفته نشده است. از طرفی با سردی هوا، این لاستیک‌ها سفت تر می شوند و نه تنها چسبندگی خوبی ندارند بلکه دچار ترک هم می شوند.

 

         لاستیک های زمستانه : این نوع لاستیک‌ها از شیارهایی عمیق و آج‌هایی برای خروج آب و گل بهره می برند و با این عملکرد ایجاد اصطکاک و چسبندگی حتی در شرایط لغزنده می کنند. البته برخی از این نوع لاستیک‌ها دارای میخ‌هایی روی لاستیک هستند و به آن‌ها یخ شکن گفته می شود که فقط مناسب جاده های برفی و یخبندان است و استفاده از آن‌ها در شرایط دیگر باعث کوتاه شدن عمر لاستیک و خرابی جلوبندی ماشین می شود.

 

 

         لاستیک های چهار فصل : همانطور که با لاستیک های فصلی آشنا شدید، به راحتی می توانید تصور کنید لاستیک های چهار فصل از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند. به طور ویژه از آج‌هایی با قابلیت استفاده از هر نوع شرایط آب و هوایی بهره می گیرند اما به جز این مهم، ویژگی های دیگری نیز دارند. این لاستیک‌ها بسیار نرم هستند و صدای آن‌ها به داخل کابین منتقل نمی شود در عین حال طول عمر بالایی نیز دارند. بهترین دما برای عملکرد مناسب آن‌ها کمی بالاتر از دمای انجماد و حدود 4 درجه سانتیگراد است.

 

لاستیک های چهار فصل از ویژگی های هر دو نوع لاستیک های تابستانه و زمستانه بهره می گیرد بنابراین در میانه آن‌ها قرار دارد و نقطه قوتی در هوای بسیار گرم و شرایط خشک یا هوای بسیار سرد و لغزنده ندارد. بنابراین اگر در جاده های بسیار داغ رانندگی می کنید باید به حداکثر دمای لاستیک توجه کنید درغیر این صورت ممکن است حتی لاستیک درحین حرکت بترکد. از طرفی برای جاده های لغزنده نیز چسبندگی لاستیک به ویژه هنگام ترمز ایده آل نیست و باید به آن توجه داشت. خلاصه آنکه اگر در شرایط زندگی می کنید که بیشتر روزهای سال هوا گرم و خشک یا سرد و مرطوب است باید از لاستیک های تابستانه یا زمستانه استفاده کنید، در غیر این صورت لاستیک های چهار فصل گزینه بسیار خوب و در عین حال عمومی‌ترین نوع هستند. اما ذکر چند نکته در استفاده از لاستیک های چهر فصل قابل ذکر است. برای اطمینان از لاستیک های چهار فصل به طور معمول از علامت‌هایی استفاده می شود که یا با M+S (گل‌ وبرف) و یا عبارت چهارفصل (ALL SEASON) قابل تشخیص هستند. نکته دیگر آنکه این لاستیک‌ها را همراه با نوعی دیگری مانند زمستانه استفاده نکنید چرا که تعادل و عملکرد خودرو به ویژه هنگام ترمزگیری از حالت عادی و استاندارد خارج می شود.

 

با مراجعه به فروشگاه راهکار از متنوع‌ترین لاستیک‌های چهار فصل بازدید و با اطمینان خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *